Poczuj chemię do fizyki
Dnia 31 maja odbyła się w naszej szkole niecodzienna lekcja chemii i fizyki, która została przeprowadzona przez grupę „Zaelektryzowani” z Lublina. „Poczuj chemię do fizyki”- to hasło przewodnie tych zajęć, które miały na celu pokazanie dzieciom, że przedmioty ścisłe nie są trudne. Warto się ich uczyć, by poznawać świat i uzyskiwać odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Podczas pokazu nasi uczniowie poznali właściwości różnych gazów. Dowiedzieli się na „własnej skórze”, że hel zmienia np. barwę głosu, a wodór jest gazem „wybuchowym”. Poznali zastosowanie ciekłego azotu i zobaczyli jak paruje, gdy jest zmieszany z gorącą wodą. Prowadzący zaprezentował również wykonane w 1654 roku przez Otto von Guericke doświadczenie, udawadniające istnienie ciśnienia. Półkule Magdeburskie – u nas dwie przyssawki, za sprawą ciśnienia tak się skleiły, że nawet ósmoklasiści nie byli w stanie ich rozdzielić. Na zakończenie pokazu uczniowie sami doświadczyli, według jakich schematów działa nasz mózg jaką rolę odgrywa przyzwyczajenie i jak trudno je zmienić. Jeżdżąc na rowerze musieli pokonać slalom- nie byłoby to pewnie trudne, gdyby użyty do doświadczenia rower działał tak jak wszystkie, którymi jeździmy na co dzień. Ten, gdy skręcaliśmy kierownicę w prawo jechał w lewo, a skręcając w lewo jechał w prawo… Nasz mózg nie znał tego schematu, wiec poruszanie się nim okazało się bardzo trudne. Musiałoby minąć trochę czasu, by nasz mózg mógł się do niego przyzwyczaić. Wszystkie te doświadczenia uświadomiły dzieciom, jak ciekawy jest otaczający nas świat. Warto go poznawać, badać i wyjaśniać. I chyba wszyscy poczuliśmy „chemię do fizyki…”.